Lugnet, Falun

24 maj, 2020

Dag 1, Onsdag 20 Maj 2020

Med stor förväntan och planering lyckades vi komma iväg skapligt på vår 3 timmar långa resa mot Lugnet i Falun. Två ekipage från olika hemort till samma destination.  Vi hade bestämt tidigare på våren att vi tillsammans skulle besöka Isaberg för att cykla MTB och umgås på deras fina camping, Tyvärr visade sig att flera cykelenusiaster hade samma plan så vi fick börja leta nya resmål för cykling och camping. Ögonen föll på Falun och Lugnet, efter att ha spanat in några videor på sociala medier och Youtube kändes det som en bra ersättare för härlig mountainbikecykling. Vi hittade en Camping direkt i anslutning dessutom, First Camp Lugnet ligger bara några hundra meter från starten till detta paradis.

Vi kom fram efter receptionens öppettid och fick hämta ut allt för våra campingplatser på annat sätt, nöjda efter en bra resa med middagspaus i Fagersta möttes vi dock av mycket tråkig nyheter på campingen. Duscharna var ur funktion p.g.a. något arbete med fjärrvärmen så vi skulle få bege oss till Lugnets idrottshall för att duscha av oss dammet efter våra äventyr, långt från den Bastu vi hade tänkt nyttja och prata av oss om dagarnas äventyr. Besvikelse över att vi inte fått denna information tidigare och fått möjligheten och valet att omboka vår resa, fick vi helt enkelt acceptera faktum men självklart framföra vår besvikelse.

Dag 2, Onsdag 21 Maj 2020

Efter en stadig frukost så var det då dags att testa det vi i huvudsak rest hit för, stigcyklingen. Andreas, Jonas och Jennifer begavs sig av på Faluns röda led, som är en XC led på 15km. Carola valde att släppa iväg oss före och ta ett enklare och kortare alternativ, det gäller att anpassa efter sin egna förmåga.
Lugnets röda består av ca 360 höjdmeter med mycket stigning i första halvan följt av nedförsåkning i andra halvan. Längs leden passerar man tre downhillpartier, Second Chance och Mormor. När man kämpat sig upp lite mer än halva sträckan når man toppen,

Efter en god lunch begav vi oss (förutom Andreas) tillbaka till lederna och testade den lätta gröna leden på 3km, Berguven, som avslutade med sista delen av mormor. Efter det tog Jonas och Jennifer själva ett test även på medelsvåra blå leden på 7km. Den blå leden består av en rejäl stigning minus stig-partierna från den röda, på tråkig grusväg men belöning kommer med downhillspåren Second chance och sista delen av Mormor. Vi konstaterar att den blå leden och den gröna leden är tråkig för den som har medelvana som vi. Dagens slut gav oss ändå 24,8km stigcykling och en trevlig gemensam middag i förtältet.

Dag 3, Fredag 22 Maj 2020

Lagom trötta i benen beslöt vi oss för att vandra upp till toppen för en gemensam lunch vid den spektakulära utsikten. En promenad som vi uppskattat skulle vara på ca 4km. Hunden fick följa med och vägen upp blev trevlig i strålande väder. Väl där avnjöt vi en god lunch med den makalösa utsikten som sällskap, det finns möjlighet att grilla på platsen vid två separata vindskydd och bra sittmöjligheter att vila benen vid.
Vägen hem blev en annan som också skulle visa sig betydligt längre än vad vi tänkt, 14km. Hunden knatade dock på hela vägen och vi blev rejält trötta i fötterna med vår vandringsovana.

Efter lite vila i Husvagnen och diskuterande av vad resterande tid av dagen skulle innehålla. Trots sliten kropp och trötta ben valde Jonas och Jennifer att ge sig på Lugnets Röda igen och Familjen Lundberg tog sig runt Berguven på 3 km samt lite teknikbana.

Dag 4, Lördag 23 Maj 2020

Lördagen blev en blötare dag med sämre väder, Vi beslutade oss för att ta en vilodag från skogen men JOnas och Jennifer hamnade ändå på gymmet så träning blev det ändå. Det finns två olika gym på Lugnets idrottsanläggning, båda kommer man åt genom att köpa ett dagsinträde på 150kr/pers. Lyckligtvis för oss så krånglade betalningen och vi blev bjudna på lite träning.
Vi började i gymmet som låg precis bredvid receptionen med lite uppvärmning på roddmaskin och skierg.

Därefter insåg vi att de fria vikterna på detta plan inte riktigt räckte till så vi fick gå ner en våning i en labyrint av gångar för att finna ett något mer slitet rum fyllt med skivstänger och vikter.

Dag 4, Söndag 24 Maj 2020

Dags för hemfärd efter en mycket trevlig helg i Falun, stigarna var toppen och vi hade bra väder i början av vistelsen. trevligt på kvällarna med gemensam middag i förtält, god mat och dryck där vi kunde summera dagarna tillsammans och planera nästa. Det ända som skulle påverka om vi återkom hit eller ej är vår campingupplevelse och det bemötande vi fått, vi hoppas på en bra kompensation så vi kan glömma och förlåta.