Mountainbike däck

8 juni, 2020

Vad du bör tänka på när du väljer däck?

Det är mountainbikens mångsidighet en klar fördel oavsett vilken terräng eller på vilket underlag som du planerar att cykla på. Dock gör denna mångsidighet det väldigt svårt att välja det rätta däcket till din mountainbike. Det finns inget perfekt däck som passar alla i detta avseende, och att det finns många faktorer som spelar in när du väljer det rätta däcket för just dig.

Det är till och med så att många professionella mountainbike-cyklister faktiskt inte nöjer sig med bara ett däck, utan de har flera olika som de byter emellan beroende på vad det är för underlag som de ska cykla på.

Detta funkar ju så klart inte för alla, framförallt inte om man inte har råd att köpa olika däck för olika terränger, men många gånger går det att kombinera däck som en slags kompromiss. Att sätta olika däck på fram och bakhjul är faktiskt ganska vanligt, och egentligen finns det inga regler här utan du väljer däck utefter dina egna preferenser.

Vanligtvis brukar man dock göra som så att man sätter det grövre däcket fram och det tunnare däcket baktill. Detta för att du fortfarande ska ha bra grepp, framförallt i täta kurvor och på olika underlag, utan att för den skull ge upp snabbhet.

Kort paus i trappan

Storlek och tjocklek

26 tumshjul var länge en standard bland mountainbikecyklister, men nu är det mycket vanligare att man experimenterar med större storlekar så som 27,5” eller 29 tumshjul. En fördel med ett större hjul är att du får mycket mer fart än vad du får från ett mindre hjul, då de är mer stabila och har ett lägre rullmotstånd. Dock är en nackdel att det många gånger kan ta längre tid att accelerera ett större däck än ett mindre sådant.

Mindre hjul används mest när det gäller utförsåkning, så som downhill mtb eller free ride, medan större hjul dominerar i sporter som crosscountry, maraton eller etapplopp som kräver mer trampande.

Detta utesluter dock inte att ett större hjul även skulle funka i ett downhill lopp och vice versa. Vilken storlek du väljer på ditt hjul hänger mer ihop med personlig preferens än något annat.

Detsamma gäller även tjockleken på däcken. Den vanligaste tjockleken är 23 mm, men det har börjar bli vanligare, även bland proffs att använda sig av tjockare däck så som 24 mm eller 25 mm.

Både tjocka och smala däck har sina fördelar och nackdelar, så även här handlar det en del om personlig preferens och användningsområde. Ett smalt däck är användbart framförallt vid höga hastigheter då de har lägre rullmotstånd. Dess låga vikt gör det också lättare att accelerera vilket är en stor fördel om du värderar fart.

Tjockare däck har fördelen att de är mer bekväma att cykla på, samtidigt som de sparar på cyklistens energi. De är också stabilare än vad tunnare däck är.

Hårda eller mjuka däck

Mjuka däck har som fördel att de har ett mycket bättre grepp än vad hårdare däck har. Dock är nackdelen att de därför slits ut mycket snabbare och behöver ersättas oftare.

Hårda däck har däremot bättre hållbarhet, men det betyder dock att de också har sämre grepp än vad mjuka däck har.

Med detta sagt så finns det idag många däck som har en blandning av både hårt och mjukt gummi för att ge bästa grepp utan att för den skull snåla på hållbarheten.

310 Altitude efter backen upp mot stigning på asfalt

Knoppmönster

När du väljer knoppmönster på dina däck så ska du ta hänsyn till vad för slags underlag du planerar att cykla på. Ju större och kraftigare mönstret är, desto bättre grepp får du på underlaget, medan ett mindre mönster ger mindre friktion och gör att du kan cykla snabbare.

Ska du cykla på ett hårt och torrt underlag så bör du välja däck med knappt några knoppar på alls, eventuellt endast på sidorna. Detta kommer att göra att du kan cykla mycket snabbare. Cyklar du för det mesta under torra förhållanden så är detta däcken som du med fördel kan använda under större delen av sommarhalvåret.

Cyklar du däremot mycket i lera och sand eller vått underlag så ska du satsa på däck med ett kraftigt mönster med höga knoppar. Detta kommer att hjälpa dig att få bättre grepp på underlaget, samtidigt som mönstret gör att leran lättare flyger ur däcken istället för att fastna medan du cyklar.

Med slang eller utan?

Även här är det lite av en smaksak. Båda har sina för och nackdelar, men man brukar rekommendera att köra slanglöst för ungefär 90% av alla mountainbikecyklister. Detta för att fördelarna med slanglösa däck överväger nackdelarna avsevärt.

Bland annat kommer du att känna bättre komfort när du använder slanglösa däck då lufttrycket i däcken inte behöver vara för hårt. Däcken kommer istället ha bättre kontakt med underlaget, vilket kommer att kännas bättre för dig och samtidigt ge dig bättre grepp.

Då de slanglösa däcken kommer att vara fyllda med en slags latexlösning som lagar de flesta små sprickor så kommer du heller inte behöva oroa dig för punka i samma utsträckning som med däck med slang.

De stora nackdelarna med slanglösa däck är dels att de brukar vara dyrare än däck med slang, och de kan vara krångliga att sätta på hjulen, framförallt om du inte vet vad du sysslar med.

TPI – Tråd per tum

TPI betyder “threads per inch” eller “tråd per tum”, och är precis vad det låter som; parallella trådar, vanligtvis i nylon som utgör däckets stomme och foder. Ju högre TPI ett däck har, desto smidigare däck med mindre rullmotstånd.

Dock får däck med hög TPI lättare punka än däck med lägre TPI. Man brukar räkna en högre TPI som däck där tätheten ligger på mellan 67-127 TPI, och dessa används oftast till XC mountainbike.

Däck med lägre TPI är ofta förstärkta med gummi på utsidan, vilket gör dem hållbarare och därför bättre skyddade mot punktering. Dessa brukar ligga på ungefär 50-67 TPI och passar bäst för enduro och downhill mountainbikes.

Sammanfattning

Som tidigare nämnts så eftersom just mountainbikes har så många olika användningsområden så finns det inget däck som är bäst för alla slags mountainbikes. Det finns helt enkelt många olika faktorer som spelar in på vad för slags däck som passar vilken cyklist.

De allrounddäck som finns på marknaden funkar kanske bättre för vardagscyklisten då man genom att använda dem får kompromissa på dess egenskaper. Med det sagt så är de för den skull inte dåliga, man måste bara hitta vilken som passar bäst för ändamålet.

källa; cykelabbet.se

    Leave a comment