Isaberg – Camping och bikepark

1 juli, 2020

Sommaren 2020 innebär en hel del annorlunda p.g.a. Covid-19 pandemin men som tur är tillåts resor inom landet och aktiviteter som MTB är helt klart ett bra alternativ. Det är lätt att hålla avstånd och att följa rekommendationerna. Då vi hört att Isaberg utvecklats sedan vi var där sist samt att vi stormtrivdes under vår senaste vistelse, valde vi att åka tillbaka för några dagars utmaning.

Dag 1, 29 Juni 2020

Vi kom ner till Isaberg efter vår 3 timmar långa resa på eftermiddagen, något tajt med tid till vår bokade bastuflotte för att hinna med några längre turer första kvällen. Snabbt upp med förtält vid vår husvagn efter incheckning och sedan iväg på de korta gröna stigarna Skogsmusen och White duck innan vi hämtade nyckel till flotten. Bastuflotten upptäckte vi redan förra gången och kan bokas samt betalas direkt på Isabergs hemsida. De har valt en prisnivå för två timmar som är helt rimlig och värd för avkoppling i både värme och bad. När vi njutit klart (dessa två timmar kändes korta) tog vi ett varv på Ekorrstigen på vägen tillbaka till Husvagnen. totalt blev det ca 4km på dessa barnvänliga och enkla grusstigar, men även som mer van och vuxen cyklist finner man dessa riktigt roliga och man kan med fördel trycka på med hög fart i framförallt White Duck.

På Isaberg 2020 finns en hel del nyheter bland lederna, alla dessa fanns inte på karta överallt men denna skylt visade fullständig uppdatering. Nytt för i år är bland annat två nya gröna XC-leder, Skogsmusen och Moose bumps som bjuder på bra tekniska “lära sig” utmaningar. Perfekta för både uppvärmning för den vane eller som träning för barn och nybörjare. Du kan läsa mer om lederna på deras hemsida HÄR eller så hittar du lederna (kanske inte helt perfekta) i Trailfork

Dag 2, 30 Juni 2020

Ny dag och nya äventyr! Vi började med att testa den nya lätta gröna leden, Moose Bumps, som mest lämpar sig för barn och ovana MTB cyklister. Det är dock alltid en bra idé att värma upp och träna lite teknik på dessa banor. Vi avlutatde med att ta sista snutten på Hilly Billy innan dagens planerad utmaning skulle antas. Något blött i skogen denna dag då duggregn faller till och från över Isaberg. Den ända blå leden vi ännu inte testat här är 310 Altitude, Första delen går upp och ner i ganska tekniskt parti med lutning och blöta rötter, att klassa detta parti blått är kanske inte helt rätt. Vi tycker nog att 310 Altitude är mer Röd eller gränsar till rött. Efter det trixiga partiet väntar en rejäl stigning (och då skojjar vi inte med ordet rejäl). Först på asfalt som sedan går in på en stig med en brant, därefter ute på skidbacken. Stigen fortsätter en bit till där men vi valde att ta oss neråt igen då Jättestigen passerar här.

Jättestigen är en Röd Downhill-led och lämpar sig dåligt för våra gamla HT Cyklar, men med partier där vi fick leda ner cyklarna tog vi oss ändå ner och utmanade oss där vi kände att det fungerade.

Efter en lunch tilltog regnet och vi funderade på om vi skulle ge oss ut eller ej. Efter lite övervägande beslutade vi oss för att köra Pink lady, trots att vi innan lite bestämt oss för att undvika den då det asfaltsparti som leden delvis går på är oerhört tråkigt. Vi kom fram ändå till att det var en nyttig tur som visade hur mycket vi utvecklats i vår cykling sedan sist vi var i Isaberg (året innan), vi klarade partier vi haft problem med tidigare och upptäckte att bilden av en led inte stämmer lika bra när sin egna förmåga förbättras. Det var ändå värt turen och de delar av leden som faktiskt går på stigar är trevliga och roliga. Målet på Pink Lady är mitt i leden White Duck, så det blev såklart en extra tur på delar av den på vägen tillbaka till Husvagnen.

Dag 3, 1 Juli 2020

Även om inte bilden visar det så blev denna dag en torr och fin cykeldag. Idag tog vi oss ann Blue Berry, även den en led som vi cyklade sist vi var i Isaberg. Förställningen om en teknisk led som kändes som en lång uppförsbacke blev i år inte alls samma känsla. Det rullade på bra hela vägen och Blå svårighetsgrad för oss är alltså normalt inte alls svårt (med undantag för 310 Altitude…), Tänk att det kan ske sådana förändringar på bara ett år!
Blue Berry levererade även i år dock, det är stig i princip hela leden och rolig sådan. Efter Blue Berry kände vi oss taggade att ta oss ann nya utmaningar och valde därför Foxie, en kort röd led som skulle visa sig rejält utmanande både i stigning och teknik. Med ett par ställen där vi fick rulla cyklarna så klarade vi ändå merparten av stigen. Med utsikt över övre delen av bikeparken bestämde vi oss för att nedfarten mot Campingen skulle ske på Gräddhyllan. En grön Downhill-led som har en del utmaningar för en orutinerad stigcyklist.

På eftermiddagen gav vi oss ut på en repris på 310 Altitude för att hitta den nya gröna Downhill-leden Peliknanen på vägen ner. Denna gång var det lite torrare i skogen och med några km i benen också något kaxigare angrepp i de nedförslöp och backar som utmanar en van cyklist. De 3 första km av 310 Altitude är ganska tekniskt svår och krävande, på gränsen till röd led om du frågar oss. Som alltid går det något snabbare och bättre när man nyligen kört stigen och igenkänningen är bättre. Efter ca 3 km kommer stigningen, den långa och fysiskt påfrestande stigningen både på singletrack och asfalt. Inte alls tekniskt svår bortsett från backen upp till skidanläggningens övre stugby som är extremt svår med redan trötta ben.

Känslan och utsikten när vi kom till toppen av Isaberg var underbar, solen tittade fram och vi njöt med svettiga hjälmar och trötta ben. Efter en kort vila hittade vi lätt starten på Pelikanen som en en sandig, välbyggd, grön downhill led i Isaberg. Om man vill kan man ta liften upp under dess öppettider. När vi kom upp var liften stängd och leden relativt folktom. Pelikanen är lätt, rolig och med hopp och velodromkurvor snirklande ner till campingen. Med lätt kramp i benen tog vi det lugnare än vi normalt gör och lät oss njuta mer av det imponerande bygget än farten denna gång. Denna led kan man utan problem köra flera gånger utan att tröttna och med ökande fart, väldigt välbyggd och trevlig enligt oss och vi rekommenderar starkt flera vändor.

    Leave a comment