Hjulsjö – Bergslagens pärla

2 augusti, 2020

Ett mål som vi haft på kartan ett tag är Hjulsjö, efter att ha läst lovordande tips om denna underbara MTB plats nålade vi den tidigt i år för att sedan besöka. Under en längre tid dök det upp små frestande inlägg på sociala medier som stärkte lusten att besöka denna pärla.

Dag 1, 31 Juli 2020

Vi kom fram strax innan eftermiddag blev kväll till den lilla byn Hjulsjö, lyckades parkera husvagnen längst in på ställplatsen med hjälp av några trevliga MTB-cyklister som också funnit hit. Inget förtält och bara i med elkabeln så var vi klara. Snabbt ombyte och ut på äventyret vi förväntat oss. Vi började med deras nyaste led, Röd MTB 12, som ha ren sträckning på 12 km. Detta visade sig vara en fantastisk stig som vid flera tillfällen korsar MTB Röd 1 och Röd 9. Den gav utmaningar och härliga naturupplevelser som utlovat.
Därefter med trötta ben och något energifattiga testade vi även Vintervägen MTB Röd 10, som är Hjulsö´s kortaste led om man bortser från de svarta. 4,5 km utmaning väntade oss på något mer teknisk stig än övriga röda men inte allt för besvärlig. Vi avslutade dagen med ett par goda grillade korvar efter duschen och delade reflektioner av dagen samt planering av dag 2.

Dag 2, 1 Aug 2020

Tog vi oss an en längre utmaning, Bredsjö MTB Röd 6, som är 19km. Den är till största delen mycket lätt för att vara röd, uppskattar att 90% egentligen är blå. Men då 10% ändå bjuder på svårigheter i röd nivå förstår jag varför man ändå måste ge den röd nivå. Otroligt vacker natur och ändå helt klart värd varje meter av blåa partier. Mitt under turen tog vi lunch vid ett jakttorn, tänk vad en tyst skog med lite fågelkvitter kan göra för själen ändå?

När vi kom tillbaka till husvagnen begav vi oss ner till ett litet bageri/kafé, Hjulsjö 103. Här finns ett kaffe rosteri och bageri med tillhörande kafé. Väldigt gott fika och dagens Costa Rica kaffeblandning utsökt.

Efter fika på Hjulsjö 103 så satte vi upp våra ömma rumpor i sadeln igen och tog den klassiska Röda Mullåsen MTB 1 på 12 km. Denna stig korsar ju 12 och 9 vid flera tillfällen men väljer en väg uppe på åsarna med helt otrolig natur samtidigt som cyklingen är flowig och lite teknisk då och då. Man passerar också en hytta där man tidigare har framställt järn som till stor del använts till att bygga järnväg, Södra Hyttan har ett kafé och en stor bokloppis, väl värt en kort paus.

Sammanfattningen denna gång är enkel, som min sambo uttryckte sig, vi ska hit igen! Snart! Vilken fantastisk natur som bara den gör att man längtar efter mer med dessa små vattendrag och åsar. Vitmossa och trolska skogar skapar en “må bra känsla” som förhoppningsvis sitter i länge. Detta är Bergslagen cykling´s absoluta MTB pärla, hit kan man definitivt åka flera gånger om året för att njuta av både cyklingen och naturen. Den lilla ställplatsen på 8 platser samt enkla kaféet i anslutning där duschar, toaletter samt en cykeltvätt finns att tillgå levererar en lugn och avkopplande vistelse när trötta ben behöver vila inför nästa dagars äventyr.
Gillar du att cykla stig? åk till Hjulsjö!